Brennpunkt NRK oktober 2022
Legg gjerne igjen din mening etter avsløringene i NRK Brennpunkt.Programmet ser du om igjen ved å klikke på bildet nedenfor.
Om programmet:
- Har varslet om dårlige bremsekontroller i over 20 år (nrk.no)
- Bremsevarsleren: – Det er brutalt. Og det har vært tøft (agderposten.no+)
- Helges kamp mot dødsmaskiner i NRK Brennpunkt (agderposten.no+)
Reaksjoner på programmet:
- Fyrer løs mot Vegvesenet etter Brennpunkt-dokumentar (nrk.no)
- Reagerer på at lastebilforbund erklærer «full tillit» til Vegvesenet (nrk.no)
- – NLF stoler på SVVs «rulleprøver» (lastebil.no)
- NLF-sjefen stoler på «rulleprøverne» (logistikkinside.no)
- «Bremsedokumentar med store mangler» (SVV)
- Ramona Lind: –Ikke overrasket over avsløringene (VOL+)
- –Fikk du med deg NRK Nyhetsmorgen i dag tidlig? (godsbil.no)
- Ville bedre bremsekontrollen på tunge kjøretøy – sier han ikke kom noen vei hos Vegvesenet (nrk.no)
- Bremsekontroller på vogntog er ikke til å stole på (ivar-dahl.com)
- Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren (stortinget.no)
Oppfølgingsartikler:
- Dødsulykker på norske veier kan skyldes feil på vogntogbremser som kontrollene ikke alltid avslører (nrk.no)
- Samferdselsministeren forsvarer dagens bremsetester (nrk.no)
- Lastebilsjåfør dømt for uaktsomt drap. Men tenk om det var vogntoget sin feil, ikke sjåføren? (nrk.no)
- Tilhengeren hadde for dårlige bremser – minutter senere var de godkjent (nrk.no)
Ta deg tid til å se denne dokumentaren.
Får vondt i magen av å se konsekvensene av dårlig kontroll av bremser på lastebil.
Kjører 45000 kilometer i året, og tenker ofte på om den lastebilen jeg møter har gode bremser.
Helge Andersen du gjør en enorm jobb!
Det sterkeste Brennpunkt programmet jeg har sett! Det er skremmende å se hva maktpersoner er i stand til å gjennomføre, når det går prestisje i ting. At helten Helge Andersen hadde mindre kompetente overordnede som følte seg truet av hans kompetanse og engasjement, og som valgte å bruke sin makt til å overkjøre han, virker overveiende sannsynlig. Det er også overveiende sannsynlig at disse maktmenneskene nå har blod på hendene, som en konsekvens av sin ryggmargsrefleks med å overkjøre en topp motivert og kompetent medarbeider. Saken stinker også av misunnelse. Inkompetente ledere avskyr underordnede som åpenbart er flinkere enn dem selv. Kompetente ledere ser enere blant de underordnede som en verdifull ressurs. Det er også typisk for vår tid at inkompetente ledere skylder på «EU regelverk» for å ka være å foreta seg noe. I Norge kjører vogntog på glatta, for pokker!
Godt at det ennå finnes noen i NRK som driver med maktkritisk journalistikk, mens resten er fortapt i oppgaven som klimawoke propagandaapparat for makthaverne.
Trodde det overordnede målet til statens vegvesen var å få ulykkestallene til 0 jeg. Å se denne reportasjen i kveldens Brennpunkt på Nrk1, var skremmende!!. At vegvesenet som landets høyeste instans på kontroll av kjøretøy, både tunge og lette, kan oppføre seg og nekte å forandre sine kontrollmetoder og rutiner når det er bevist at deres kontroller ofte er feil, ja det er helt sinnsykt 🤬🤬. Stå på, Helge, jeg håper du når inn med ditt, for det fungerer, og vil garantert redde menneskeliv i trafikken!!!
Faktisk en av de desidert beste reportasjer jeg har sett på mange år. Tror jeg at noe kommer til og forandre seg innen etatene og myndighetene på grunn av dette ? Desverre nei. Det er viktigere og beskytte seg selv-etatene og ikke minst egen lommebok for disse høye herrer(forbrytere) en og måtte ta hensyn til noe så trivielt som befolkningens sikkerhet.
Men du gjør en fantastisk jobb som det står enormt respekt av selv fra slike lavpannede sivile som meg.
Skremmende og arrogant. Stå på!
Flott program Helge Andersen👍 Bra jobba 🎉
Kjempe flott program med den omtrent eneste oppegående personen fra den etaten jeg har møtt. Helt jævlig hvordan de holder på. Arrogansen er helt i taket. Stå på Helge Andersen 💪
Ja det kom tårer i kveld Helge. Den jobben du har gjort og fortsatt gjør for å redde liv er det vi alle ønsker. 🙏🙏 Jeg ønsker for oss alle som ferdes på veiene at du står på og vi heier på Helge. Lykke til. ❤❤
Interessant fra NRK brennpunkt i kveld. Hører denne Wigdel sier at sjåføren til enhver tid skal vite at kjøredoningen er ihht reglementet. Maken til ansvarsfraskrivelse. Om man kommer direkte ut fra kontroll ved en av svv’s kontroll plasser og alt tilsynelatende er på stell for så å sende hengeren i fronten på en bil pga overbremset henger er det nesten standrett og skyting ved soloppgang. Kontrollørene fra svv kan jo trekke på skuldrene å gjøre som alltid. Hva har en sjåfør å stille opp med i et sånt tilfelle? Den gamle dassen jeg hopper rundt i har etter min mening fremragende bremser men med jevne mellomrom bremser tilhengerne noe voldsomt. Dette vil være katastrofe om det skjer på glatt føre i en sving. På en forrige bilen jeg kjørte var også hengeren, semitrailer, overbremset men på pkk fikk jeg beskjed om at det var flotte bremser…… Når man ser måten Helge Andersen ble behandlet på trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne hvor landet ligger. Som sjåfør er det ikke rart at man så å si er rettsløs ved ulykker der tunge kjøretøy er innblandet. Gjør man noe dumt skal man selvfølgelig stå til ansvar men praksisen som denne Wigdel og folket står for er fullstendig uakseptabel.
Veldig sterkt Helge Andersen 👍
Geir Mo i NLF burde ta Wigdel i hånda og gå raskt og stille fra sine stillinger, slike mennesker i slike stillinger er ikke trygt.
All ære til Helge Andersen som har taklet den kampen og har stått på slik han har gjort, det bør hele transportNorge tenke på hver dag.
Vi reagerer sterkt på de gjentatte uttalelsene fra Vegvesenets representant i Brennpunkt-dokumentaren, hvor ansvaret forsøkes lagt på sjåførene. Når Statens vegvesen, med sitt utstyr de siste 20 årene ikke evner å måle korrekte bremseverdier, hvordan skal sjåførene kunne finne ut av det?
Så en dokumentar igår om bremser på tungbil. Vel siden SVV sier det er sjåførens ansvar. Vel, jeg går går god for mine bremser så inn på rullene skal jeg ikke.
Vegdirektoratet har som «tilsvar» på NRK Brennpunkts dokumentar KOLLISJON, lagt ut følgende: https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/10/bremsedokumentar-med-store-mangler/
Hvem er ansvarlige for påviselige alvorlige feil som rammer uskyldige? Hvem tar ansvaret for utvikling og innovasjon som kan ivareta påberopt 0-visjon, trafikk- og rettssikkerhet.
Jeg finner ikke svar i denne artikkelen, og forstår at NRK vil publisere et betydelig materiale fremover. Dette vil vise en rekke undersøkelser som NRK har gjort, og understøtter både Helge Andersen sin kompetanse, varslingssak samt de undersøkelser som vi har gjort på vegne av entreprenører som rammes økonomisk, men også i bildraps-saker!
Varslere har liten rettssikkerhet, tvinges til taushet og blir syke eller i verste fall, avslutter sine liv. Det er en rekke eksempler hvor byråkratiet «bestemmer» i sin uvitenhet eller uvilje…., eller hva man skal betegne det som?
Saker i politiet kan nevnes, (to varslere i Bergen) – lærer (Clemens Saers) i Osloskolen som kommunen ikke skulle anmelde et svært brutalt overfall, ble tuktet til taushet, men som til slutt ble trodd og delvis kompensert.
Det er mange ti-talls saker som viser hvordan byråkratene behandler sine egne som kjemper for rettferdighet og ærlighet. Hvorfor er det slik… og hvem kan gi en forklaring på hvorfor vi har ledere/ledelse/(u)kulturer og holdninger som gir rom for dette?
Svar meg om du kan?
Er det tid for fokus og debatt, og ikke minst plassere ansvar med reaksjoner!!!
Synes «tilsvaret» belyser utfordring meget godt, ingen form for selvkritikk fra SVV. Ansvaret skyves over på fører, de kjører for fort i forhold til føreforhold. Burde ikke et fungerende bremsesystem forhindre hjullås og tap av veigrep uavhengig av føre og fart?
Det har du helt rett i. Rapporten er offentlig og lar seg lese.
Les den og se hva havarikommisjonen mener. Husker jeg ikke helt feil stod det at om føreren hadde kjørt saktere så hadde han ikke behøvd å bremse inn mot svingen, og ulykken hadde vært unngått….
Det er utrolig at maktmennesker i SVV har fått slippe unna med sitt spill helt til nå. Du er så absolutt en av mine helter, for ditt engasjement i denne saken! NRK dokumentaren var svært god, og svært skremmende. Det undrer meg stort at NLF ser det som sin oppgave å rykke ut for å dekke SVV?! Stå på!
Programmet satt lyset på et alvorlig problem som makthavende kontrollinstanser er blitt varslet om! Jeg håper at politikere og alle som ser hvordan du er blitt behandlet, vil ta tak i dette, og lytte til deg og dine støttespillere – og bruke din kompetanse for å sikre trafikksikkerheten, og REDDE LIV!
Hei Helge 🙂
Må si jeg ble utrolig imponert over både rettskaffenheten din og pågangsmotet ditt i Nrk brennpunkt dokumentaren som gikk på tv her om dagen.
Jeg må si at det både er skremmende og trist å se hvordan et initiativ for å forbedre sikkerheten for sjåfører og trafikanter blir sett på som illojalitet fordi SSV mener det kan skade omdømme.
Det som skader omdømmet til staten og SVV er jo når man ikke innrømmer at man har feil, og i tillegg går etter de som snakker sant.
Ønsker deg lykke til og alt godt, og takk for innsatsen din så langt.
Mvh Andreas Arff
Hei, og takk for hyggelig svar. 👍
Det aller værste er når man oppdager ting man tror er farlig, og de ansvarlige ikke har bry med å komme å kikke på oppdagelsen.
Kun bortforklarer det fra skrivebordet.
Prosessen SVV har kjørt, rettsprosessene i kjølvannet og sist, men ikke minst, denne Brennpunkt-dokumentaren har skada omdømmet til SVV mer enn du kunnet klart på egenhånd om du fikk frie tøyler i årevis.
Håper for sikkerheten på norske veier at du til sist vinner frem nå. Med nåværende dokumentasjon må det bli utrolig vanskelig for det ansvarlige maktapparat å kunne gå klar og ikke ta sikkerheten på alvor. Det er vår sikkerhet på norske veier det dreier seg om. I tillegg beundrer jeg deg for å holde ut med den maktarroganse som vises fra ledelsen.
Stå på Helge! Ditt arbeid går ut på og redde liv og ikke minst kost bart utstyr. Det ser det ut som om ikke myndighetene BRYR SEG OM. Men det gjør VI. Så stå på, på forhånd TAKK HELGE👍👏👏💕
Har sett det før under kontroll at det er og har vært mye som ikke skulle ha vært på veien. Sitter mange sjåfører som er dømt for drap/alvorlig skader på folk. Hm kanskje en ny lov som sier at svv og vegdirektoratet kan holdes ansvarlig for drap osv kanskje noe bra kan skje da.
Veldig bra tanke👍Man må få bort ansvaret til sjåføren på ting han opplagt ikke evner å kontrollere.
Sjåføren har og må ha et selvstendig ansvar, men det er grenser for hva man skal kunne kreve.
Hva vil Statens Vegvesen gjøre for å ordne opp i dette?
Dette er et samfunnsproblem!
Hvorfor er det så vanskelig å gjøre noe med det?
Skal det gå flere liv?
Skal flere familier blir rammet av tragedier? Skal flere sjåfører bli dømt for uaktsomt drap?
Dette har blitt en belastning med store utgifter for samfunnet, som ingen er tjent med å ha det slik.
Hvor er fornuften?
Nullvisjonen er det etaten jobber etter, så hvor er det «bremser» opp?
Hva er egentlig grunnen til at de ikke vil finne ut av det?
Er det evnen, eller viljen det står på? Eller er det noen som har økonomisk gevinst med å trenere kritikken og feil som er dokumentert ang bremserulleprøverene?
Det er noen som vet, og som har fått munnkurv. Det er nå det er mulighet for å ta blader fra munnen å forteller hele den sanne historien.
Det finnes svar på spørsmålene. Men de må bare tørre å stå frem.
Det å oppleve det som Helge Andersen og hans familie har opplevd, er helt uverdig. Og under enhver kritikk.
Hele verden går videre, men for denne etaten ser det dessverre ikke slik ut. De ignorerer både forslag fra ekspertgrupper de selv har engasjert, havarivernkommisjonen, enkeltpersoner. Hvordan kan de komme unna med det?
Det er på høy tid med en granskingsrevisjon av hele kontrollorganet.
Arrogansen, stolthet, og inkompetanse må bli satt til side, til fordel for fagkompetanse og ærlighet. Det er samfunnsnyttig og gagner alle.
Håper folk som har vært redde for represalier fra offentlige etater nå tørr å stå frem. Det vil bli tøft, men det å ta den kampen er kjempe viktig!
Jeg forventer som Norsk statsborger, og skattebetaler at dette blir tatt tak i. Og at ikke dette glipper nok en gang.
Dette må vi til bunns!
Galskap å legge ansvar over på sjåfør. Er ikke rart rekrutteringen er lav i bransjen å at mange slutter i yrke når statens vegvesen ikke ønsker å løse problemene sine. Alt for mye byråkrater som skal ødelegge for alle.
Det her burde samferdselsministeren få med seg å få ordnet med en gang. Helge Andersen burde være direktøren i statens vegvesen å ikke han klovnen som er der nå som legger all skyld på sjåførene.
Hei. Samferdselsdepartementet er varslet en rekke ganger gjennom de siste 12 årene. Både skriftlig og ved personlige møter vi har hatt med dem.
De snur ryggen til desverre 😡
Det er forferdelig det skal være sånn Helge, synd sjefen på uteseksjonen skylder på sjåførene, du var en fantastisk mann for statens vegvesen, dem mistet en god mann som tenkte sikkerhet for sjåførene å sikkerhet på veien. 😊👍👍 «RESPEKT » til deg Helge.
Ett problem har varit bristen på riktighet och precision hos rullbromsprovare.
Vid ett noggranhetsexperiment besöktes flera kontrollstationer med en referenslastbil som medförde mobil bromsprovare.
En av de besökta stationerna hade tre till synes identiska rullbromsprovare. En visade godkänt, en underkänt och en extremt hög bromsprestanda för referensfordonet.
Det tog ‘kontroll-kontrollanterna’ flera dagar att identifiera felen.
Det visade sig att de «identiska» rullbromsprovarna under skalet hade olika kretskort, och beroende på kretskort blev besiktningsresultaten olika.
Nordiskt Vägforum publicerade 2011 denna rapport om en metod att kalibrera rullbromsprovare, vilken antagits som internationell standard: https://nvfnorden.org/wp-content/uploads/2020/10/2011-Calibration-of-roller-brake-testers-transmission-and-use-of-reference-brake-force.pdf
Husker e kom ut med nye bremser på foraksel på en Volvo F10 med nye bremsprøver å bilen var godkjent på ett verksted i Lillesand å e sto å så at prøvene var som di skulle, men virkeligheten var at det ikke var noe bremser på venstre side så det ble en lang å voldsom tur til Oslo på vinterføre tror det var i 1997 ca, når jeg prøvde å forklare dette ble e latterlig gjort å hengt ut, det var bare at jeg ikke turte å kjøre på vinterføre 🤬. Det var altså ikke tilfelle 😊.
Da e omsider kom til bake på dette verkstedet viste prøvene fortsatt at aldt var fint, men da forlangte e at bilen skulle inn på verkstedet å heise oppe forhjulene så drede di hjula manuelt å når jeg trykket på bremsen stoppet høyre side men venstre side var det ingen reaksjon, å da ble det stille på verkstedet som brukte en hel dag på å reparere den, å da bremsetesta di ute på plassen.
Så ja det har vært veldig mye rart rundt om kring, synd at det du holder på med ikke blir tatt alvorlig helge.
Takk. 👍 Om det kom flere slike historier som du her beskriver så tror jeg folk ville ta problemet på alvor. Det enkleste er å benekte, avise å være stille. Da kommer man langt desverre.
Min tidligere leder i Statens vegvesen Stian Langeland oppfordret bileiere til å klage på våre kontroller. Da ville vi som etat bli bedre.
Idag legger samme etat opp til at det skal bli vanskelig og nesten umulig å fremsette en klage.
Svein Olaf Vimme fint å høre andres opplevelser👍flott at du deler historien din
Takk for at dere prøver å gjøre noe med dette, at vi sjåfører er ansvarlig for å vite om feil biltilsynet ikke klarer å avdekke er jo helt fantastisk 😱. Det har gått prestisje i dette, å NLF er bare en gjeng bløffemakere å nikkedukker med høy 🥂 sjampanje føring så den foreningen har e ikke hatt noe til overs for noen gang 😊.
Stå på 👍👍👍
Jeg syntes det står stor respekt av Andersens standpunkter og det å tørre å stå på. Rettsapparat mener jeg ble valgt feil sted, og han skulle gått til ESA domstolen i stedet. Har selv kjempet kamper på 90 tallet om varebil reg på 90 tallsbiler mht vektdok på en spesiell bil og deretter en typegodkjenning på annen modell. Alt som varebil. Lokalt hadde vi dengang en fantastisk bestemt, men faglig veldig dyktig leder ved SVV i Lillestrøm jeg kunne søke faktisk og faglig støtte. Det var ved SVV på Lillestrøm også en svært faglig dyktig ulykkesetterforsker jeg av hensyn ikke navngir. Skulle vært veldig moro å høre hvor han står i synspunktet til Andersen. Denne personen var høyt utdannet både faglig og teoretisk og turde si folk imot. Hadde vært moro å kjørt denne dokumentaren for TUV og høre hva tyskerne mener. De tør.
Du er tøff, stå på. Det triste er at når vanlige stortingsrepresentanter ser hva du sier og forstår at dette må du ha rett i, så vil ikke de i regjeringsapparatet, (så som samferdselsministere) gjøre noe med det. Det virker som om de, av en eller annen grunn, er redde for statens vegvesens ledelse. Helt spesielt.
Jeg sier samferdselsministere i flertall, for FrP sine ministere innen samferdsel ville heller ikke gjøre noe, selv om Bård Hoksrud og meg selv jobbet innover i apparatet om dette, allerede i perioden 2013 til 2017.
Hei, takk for sist. 😀
Du er inne på noen mekanismer her som er vanskelig å skjønne.
Vi skal holde trykket oppe fremover, og samtidig se på det formelle rundt selve EU kontrollen som også lever sitt eget liv for tiden.
Blir det nok fokus på dette må til slutt noe ta ansvar. Det er rart at man aksepterer at fagetatene nekter å snakke om sine primære oppgaver.
Myndighetene har ambisjoner om en 0-visjon på dødsulykker på veiene våre.
Da er det en utrolig ansvar fraskrivelse at de ikke er interessert i å luke ut ulykker med vogntog som oftest resulterer i dødsulykker.
Bremse rulleprøver har vært det verktøyet som har blitt brukt frem til nå.
Nå har Helge Andersen konstruert et verktøy som viser seg å være mer riktig og nøyaktig.
Da er det virkelig på tide at myndighetene legger prestisjen til side og satser på dette verktøyet.
Myndighetene bør virkelig takke Helge for den kunnskapen, interessen og resultatet han har klart å skape i sikkerhetens navn.
Stå på Helge 👍
Jeg har kjørt lastebil på kryss og tvers i detta landet siden 1989. Har enda ikke opplevd at SVV har tatt bremseprøve på utekontroll🙈. Men de er veldig opptatt av det jeg kalle uvesentlige ting, slik at de kan lev inn mye rapporter over godt utført arbeid. Tror ikke de har kompetanse til å teste bremser osv. der ute. Mange av de skjønner over hode ikke hva de driver med. Tragisk.